W tym artykule powiem Ci jaka jest najlepsza kolejność działań, gdy rozpoczynasz swój biznes on-line.

Jeśli chcesz wystartować i stosunkowo szybko mieć fajne wyniki, to koniecznie musisz działać według odpowiedniej kolejności, w innym wypadku Twój biznes może szybko upaść.

Pierwsze co powinieneś zrobić zanim zaczniesz biznes on-line to zwykłe, stare, dobre badanie rynku.

Wiele osób nie ma pojęcia co kryje się pod pojęciem „badanie rynku”. Widzisz to nie jest tak, że na takie badanie musisz przeznaczyć dużo pieniędzy i zatrudnić do tego jakiegoś super specjalistę.

W ten sposób mogą postępować duże firmy, które mają duże budżety.

Ty możesz łatwo samodzielnie zrobić badanie rynku, bo badanie rynku to nic innego jak sprawdzenie czego potrzebują ludzie w danej niszy i co oferuje Twoja potencjalna konkurencja.

To są takie dwa główne filary badania rynku. Czyli najpierw trzeba zapytać ludzi jakie mają problemy, czego oczekują, co im nie odpowiada w już dostępnych produktach.

Na tej podstawie później stworzysz dobrą ofertę i najlepszy produkt.

Druga sprawa to prześwietlenie potencjalnej konkurencji, jeżeli w ogóle taka jest.

Wiele osób zaczynając biznes internetowy boi się właśnie konkurencji. Jednak musisz zrozumieć, że jeżeli konkurencja jest na rynku i inne firmy już tam działają, to najprawdopodobniej są też na tym rynku pieniądze.

Dlatego dla całkiem początkującej osoby lepiej jest wejść w rynek już sprawdzony, na którym jest już konkurencja.

No i wracając do naszego badania rynku, to właśnie powinniśmy sprawdzić jakie oferty ma konkurencja, jakich używa argumentów w listach sprzedażowych, jak i gdzie się reklamuje.

Te wszystkie informacje pozwolą nam wziąć sobie od konkurencji te rozwiązania, które już działają, a z drugiej strony na podstawie tego co powiedzą nam potencjalni klienci, możemy wymyśleć dodatkowo rozwiązania unikalne dla naszej firmy, które pozwolą nam się wyróżnić.

Po badaniu rynku powinniśmy zająć się tworzeniem lub wyszukaniem produktu. Czyli wiemy już czego potrzebują nasi potencjalni klienci, wiemy co oferuje nasza konkurencja, więc na tej podstawie tworzymy lub znajdujemy produkt, który będzie idealny dla naszych potencjalnych klientów.

Co mam na myśli mówiąc tworzymy lub znajdujemy? Otóż sposób pozyskania produktu zależy od modelu biznesowego, który sobie wybierzemy.

Jeśli będzie to typowy handel – przykładowo sklep internetowy, no to wiadomo że musimy znaleźć producenta lub hurtownika, który będzie sprzedawał nam produkt, a my później ten produkt będziemy odsprzedawali klientom detalicznym po nałożeniu swojej marży.

Czyli musimy znaleźć ten produkt. On gdzieś tam jest i na nas czeka, my musimy go tylko odnaleźć, a następnie pokazać go naszym potencjalnym klientom.

Z drugiej strony produkt można stworzyć. W takim modelu biznesowym jesteśmy jednocześnie producentem i sprzedawcą.

Można tworzyć różne produkty, które nadają się do biznesu on-line. Mogą to być produkty fizyczne takie jak ręcznie szyte ubrania, biżuteria, meble, obrazy. No tutaj to już zależy od tego co umiesz lub chcesz robić i sprzedawać.

Z drugiej strony mogą to być również usługi takie jak konsultacje, mentoringi, doradztwo, lekcje on-line.

No i produktem, który można stworzyć może być również produkt cyfrowy taki jak e-book, kurs lub aplikacja.

Dlatego jak widzisz tutaj są różne opcje, a to zależy oczywiście od Ciebie, którą opcję wybierzesz.

Gdy mamy już produkt warto jest zaprojektować swój lejek sprzedażowy. Czyli mówiąc prościej musimy zastanowić się jaką drogę przejdą ludzie, którzy mają zostać naszymi klientami.

Oni przykładowo mogą zobaczyć naszą reklamę na Facebooku, potem wejść na naszą stronę i kupić produkt. To taki najprostszy lejek sprzedażowy.

Może być też tak, że oni zobaczą nasz film na You Tube, potem umówią się z nami na rozmowę telefoniczną i na tej rozmowie my sprzedamy im produkt, a za tydzień jeszcze dosprzedamy im kolejny produkt. To kolejny przykład lejka sprzedażowego.

Lejek sprzedażowy to bardzo ważny element dobrego biznesu internetowego, ponieważ to nie jest tak, że wystarczy zaoferować produkt i od razu ludzie będą go od nas kupowali.

Musimy się zastanowić jak przeprowadzić daną osobę od tego, gdy pierwszy raz będzie miała styczność z naszą firmą do momentu, w którym kupi.

Te wszystkie kroki, które przejdzie po drodze muszą przekonywać do zakupu, wzbudzać zaufanie, wzbudzać zainteresowanie, ciekawość, dawać poczucie bezpieczeństwa.

No ogólnie to jest dłuższy temat, ale pamiętaj żeby taki lejek sobie zaprojektować i bardzo dobrze jest używać lejków, które już działają, bo tutaj naprawdę nie ma sensu wymyślać koła na nowo.

Kolejnym krokiem w biznesie on-line jest zajęcie się sprawami technicznymi. Czyli gdy już wiesz jaki masz produkt i jakim lejkiem sprzedażowym będziesz go sprzedawał, to teraz trzeba zaprojektować technicznie system, który ułatwi Ci sprzedaż.

No i tutaj też są bardzo różne możliwości do wyboru i oczywiście dużo zależy od poprzednich punktów, które omówiłem.

Przykładowo jeśli chcesz sprzedawać konsultacje i wykorzystywać do tego reklamę na Facebooku, to będziesz potrzebował systemu do umawiania spotkań, business menagera i konta reklamowego na Facebooku.

Jeśli będziesz sprzedawał e-booki to możesz potrzebować prostego sklepu internetowego, który będzie automatycznie wysyłał te e-booki po zakupie. Wtedy prawdopodobnie najlepiej zrobić to na własnej stronie internetowej używając WordPressa i Woocommerce

Jeśli będziesz sprzedawał jakieś drobne, ręcznie robione rzeczy, to być może wystarczy Ci konto na Allegro lub na Amazonie.

Natomiast jeśli chcesz rozpocząć sklep internetowy z różnymi fizycznymi rzeczami, taki typowy e-coomerce, to być może dobrym rozwiązaniem dla Ciebie będzie gotowy sklep na platformie takiej jak Shoper lub Shoplo.

Jak widzisz rozwiązań tutaj jest dużo i trzeba je dopasować do swojej sytuacji, do swojego modelu biznesowego.

Następnym działaniem w biznesie on-line powinno być pozyskiwanie ruchu. Bo nawet gdy masz świetny produkt, dobrą ofertę, dobrze zaprojektowany lejek sprzedażowy, to nikt od Ciebie nie kupi, jeśli nikt tego wszystkiego nie zobaczy.

To jest właśnie duża różnica pomiędzy biznesem stacjonarnym, a biznesem internetowym. W biznesie stacjonarnym nasza firma ma jakąś siedzibę i ludzie przechodząc obok mogą nawet z ciekawość wejść i sobie zobaczyć co oferujemy.

Natomiast w biznesie internetowym nikt nie przechodzi obok naszej oferty przypadkiem. Tutaj musimy sami aktywnie kierować naszych potencjalnych klientów na nasze oferty.

I tutaj przychodzi z pomocą reklama oraz szeroko rozumiany marketing. 

Musimy zadecydować jak będziemy pozyskiwali ruch na nasze oferty. Mogą to być reklamy na Facebooku, Tik Toku, wyszukiwarce Google, You Tube, LinkedIn lub gdziekolwiek indziej.

Oczywiście teoretycznie możemy również pozyskiwać ruch w tak zwany sposób organiczny, czyli wykorzystując darmowe formy promocji.

Możemy pisać posty na Facebooku, nagrywać filmy na You Tube lub na Tik Toka, możemy pisać bloga.

Jednak niestety na początku będzie to bardzo zła droga, ponieważ tego typu działania wymagają bardzo dużego nakładu pracy i potrzeba często nawet kilku lat zanim z tego typu działań będziemy mieli klientów.

Jest to świetna strategia długoterminowa, jednak krótkoterminowo nie warto iść tą drogą.

No bo przecież my chcemy, aby nasz biznes od samego początku przynosił zyski, nie możemy czekać kilka lat na pierwszych klientów.

Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest pozyskiwanie potencjalnych klientów za pomocą płatnej reklamy.

Oczywiście musimy mieć dobry lejek sprzedażowy, produkt i ofertę, żeby na koniec było nas stać na te reklamy.

Wielu początkujących boi się wydawania pieniędzy na reklamy no i to jest dosyć zrozumiałe podejście, oni obawiają się, że po prostu zmarnują pieniądze i woleliby zacząć bez reklam.

Jednak w biznesie on-line takie podejście raczej nie pozwoli zarabiać.

W biznesie stacjonarnym, gdy przykładowo jesteśmy fryzjerem, no to zaraz ktoś nas poleci, nasi znajomi nas będą polecali, jakoś sami powiemy to tu, to tam o naszych usługach i jakoś to może powoli się rozkręcić.

Niestety w biznesie on-line trzeba działać na szerszą skalę i znacznie trudniej jest pozyskać klientów w podobny sposób.

Oczywiście nasza rodzina i znajomi też mogą nas polecać, ale możesz mi wierzyć, że to będzie kropla w morzu tego czego rzeczywiście potrzebujemy, aby mieć jakieś przyzwoite przychody.

Dlatego nie trzeba bać się tych reklam.

Ja przykładowo w tej chwili w moim biznesie wydaję około 2500 zł dziennie na reklamy.

Dla zwykłej osoby wydaje się to niewyobrażalne i rzeczywiście jest to spora kwota. Jednak oczywiście ja nie zaczynałem od tak dużych kwot. Dopiero po pewnym czasie doszedłem do tego poziomu.

Jeśli z każdej wydanej złotówki na reklamę, masz 3, 4, 5 złotych przychodu lub nawet więcej, to nie masz problemu z tym, aby podnosić wydatki reklamowe.

Pozdrawiam serdecznie 🙂


Leave a Reply

Your email address will not be published.