W tym artykule opowiem Ci o tym czego nie powinieneś robić zaczynając swój biznes internetowy.

Wspomnę też o najczęstszych błędach, które robią osoby zainteresowane biznesem on-line. Te błędy popełniane na początku niestety są często gwoździem do trumny dla rozpoczynającego przedsiębiorcy internetowego.

Wielu początkujących w biznesie on-line zaczyna nie od tej strony co trzeba. Ja sam tak robiłem.

Zacząłem od pisania bloga i miałem nadzieję, że ludzie będą czytali, a potem zakupią moje produkty.

Co najzabawniejsze w tamtym czasie nie wiedziałem nawet co konkretnie będę sprzedawał.

Miałem kilka luźnych pomysłów na produkty, ale nie było to nic co mogłoby się wyróżniać.

Wydawało mi się wtedy, że ważniejsze jest pozyskanie pierwszych fanów, a potem coś się wymyśli, żeby ich zmonetyzować.

Taka strategia wydaje się całkiem sensowna dla kogoś kto nie miał do czynienia z biznesem internetowym.

Jednak teraz, z perspektywy czasu wiem, że rozpoczynanie biznesu od budowania mediów społecznościowych nie jest idealnym rozwiązaniem.

Oczywiście można w ten sposób działać i znam osoby, które zbudowały swój biznes zaczynając od budowania społeczności.

Jednak jest to sposób, który zajmuje bardzo dużo czasu. Często twórcy najpierw przez kilka lat publikują treści na mediach społecznościowych i nic z tego nie mają.

Czyli w rzeczywistości przez kilka lat pracują za darmo, bo możesz mi wierzyć, że tworzenie wartościowych treści na media społecznościowe, to po prostu trudna praca.

No i potem może być tak, że ich media społecznościowe rzeczywiście się wybiją, urosną i wtedy oni mogą całkiem fajnie zarabiać. Jednak nie ma tutaj żadnej pewności.

Znam też osoby, które kilka lat publikowały darmowe treści na internecie, starały się rozwijać media społecznościowe i nadal nic z tego nie mają i nie mają zbyt dużych zasięgów. 

Czyli właściwie cała ich praca nie przyniosła żadnych spektakularnych rezultatów.

Tak jak wspominałem – ja popełniłem podobny błąd na samym początku mojej działalności.

Po przeczytaniu pewnego poradnika o zarabianiu w internecie, stwierdziłem że będę pisał bloga i w ten sposób za jakiś czas będę zarabiał na sprzedaży produktów moim czytelnikom.

Taką strategię proponował autor poradnika. 

No i pisałem bloga ponad rok, napisałem około 100 artykułów, których prawie nikt nie czytał.

Publikowałem mniej więcej 2 artykuły na tydzień, wkładałem w to mnóstwo pracy i energii, robiłem to po godzinach, po zwykłej mojej pracy, z której się utrzymywałem.

No i nic z tego nie miałem, pomimo że próbowałem na koniec sprzedawać różne produkty moim czytelnikom. 

Niestety tych czytelników bloga było za mało, żebym mógł cokolwiek zarobić. No i koniec końców to nie okazało się dobrą strategią.

Biznes on-line nie polega na tym, aby inwestować przez wiele lat swój czas zupełnie za darmo. Oczywiście w pewnych przypadkach to może się opłacić, ale znacznie lepiej zrobić to w innej kolejności.

Tak naprawdę rozwijanie mediów społecznościowych to jest działanie, które najlepiej jest podjąć na sam koniec, gdy mamy już działający biznes, który przynosi nam co miesiąc stałe dochody.

Wtedy jeśli mamy trochę przestrzeni czasowej, to możemy zająć się budowaniem marki osobistej lub marki naszej firmy poprzez media społecznościowe.

Ja właśnie robię to teraz i zdaję sobie sprawę, że to może zająć mi kilka lat. Jednak mam czas i nie spieszy mi się, ponieważ już teraz bardzo dobrze zarabiam.

Druga rzecz, której lepiej nie robić od razu gdy rozpoczyna się biznes on-line, to produkcja lub zakup towarów, produktów, które będziemy sprzedawali naszym klientom.

I oczywiście to też był błąd, który na początku popełniłem. Wymyśliłem sobie, że ludzie będą kupowali ode mnie przykładowo koszulki i czapeczki z logiem mojej firmy.

No i zainwestowałem kilkadziesiąt tysięcy złotych w towary, które miałem nadzieję sprzedawać moim potencjalnym klientom.

Niestety okazało się, że nikt nie jest zainteresowany produktami, które sobie wymyśliłem.

Tylko w mojej głowie cały plan wyglądał dobrze, natomiast rzeczywistość zweryfikowała szybko moje plany i okazało się, że prawie nikt nie chce kupować tych produktów, które przygotowałem.

W ten sposób zostałem z towarami za kilkadziesiąt tysięcy złotych, które do tej pory leżą na strychu.

Część tych produktów po prostu rozdałem, a część tak została, bo nawet nie chciało mi się już ich wysyłać za darmo ludziom.

Teraz z jednej strony szkoda mi tego wyrzucić, a z drugiej strony szkoda mi czasu, żeby rozdać to komuś za darmo.

Nawet nie wiem czy ktoś chciałby te moje koszulki albo czapeczki, bo szczerze mówiąc nie są jakieś super fajne.

Tak czy inaczej Ty możesz nauczyć się dużo na moich błędach i nie musisz marnować swoich pieniędzy.

Zamiast od razu inwestować dużo pieniędzy lub czasu w produkty, najpierw zrób solidne badanie rynku, a najlepiej sprawdź czy w ogóle ktoś kupi dany produkt, zanim zainwestujesz w niego duże pieniądze.

W internecie jest masa produktów i nie ma szans, że początkująca osoba od razu przypadkowo trafi w jeden konkretny produkt, na którym zarobi.

Najpierw trzeba dowiedzieć się czego ludzie chcą, czego potrzebują, jakie problemy mają.

Dlatego właśnie pierwsze czego uczę moich kursantów na kursie Producent Bestsellerów to badanie rynku.

Jest to mega ważna rzecz, jest to fundament, na którym potem budujemy cały nasz biznes on-line.

Kolejny błąd początkujących internetowych przedsiębiorców to inwestowanie pieniędzy w oprawę wizualną swojej marki, czyli przykładowo wydawanie pieniędzy na profesjonalnych grafików lub programistów, aby Ci zrobili logo lub stronę internetową.

I oczywiście ja też ten błąd popełniłem. Jak widzisz popełniałem setki błędów zanim doszedłem do prawdy. Mam nadzieję, że Ty będziesz postępować mądrzej.

Pamiętaj, że dla takiego zwykłego, niedużego biznesu on-line identyfikacja marki, logo, grafiki, wygląd strony internetowej – to wszystko są elementy o znaczeniu trzecio lub nawet czwartorzędnym.

To nie te elementy przesądzają o sukcesie małej internetowej firmy. To nie tymi elementami możesz konkurować z dużymi korporacjami.

Dla Twojego klienta nie ma znaczenia jak wygląda Twoja strona internetowa lub logo. Dla Twojego potencjalnego klienta najważniejsze jest to czy Twoje produkty pozwolą mu rozwiązać jakiś jego problem, albo pomogą mu osiągnąć jakiś ważny dla niego cel.

Logo, grafiki, strony internetowe – to wszystko kosztuje bardzo dużo pieniędzy. Ja sam przekonałem się o tym, gdy zamówiłem logo za około 2 tysiące złotych.

W tej cenie otrzymałem 3 propozycje graficzne, wprowadziłem chyba jedną poprawkę do jednego z projektów, zaakceptowałem i tyle. Nie ma to prawie żadnego wpływu na mój biznes.

W tamtym czasie z pewnością to nie miało wpływu, bo jak wcześniej nie miałem sprzedaży, tak po wrzuceniu nowego logo na stronę, nadal tej sprzedaży nie było.

Czyli właściwie były to pieniądze wyrzucone w błoto. To działanie w żaden sposób mi nie pomogło, więc nie radzę robić tego na początku biznesu internetowego.

Profesjonalne logo możesz zrobić sobie za kilka lat, gdy będziesz mieć duże nadwyżki finansowe i będziesz starać się budować świadomość swojej marki. Jednak tutaj samo logo Ci nie wystarczy i będziesz potrzebował/potrzebowała również dużych budżetów reklamowych i całej strategii marketingowej.

To są działania dobre dla dużych firm, które chcą mocno rozszerzać swoją działalność i zapadać ludziom w pamięci.

Nie możesz kopiować tego co robią duże firmy, bo zwyczajnie z nimi przegrasz. Mają większe budżety, większe możliwości, lepsze kontakty i większa siłę przebicia.

Aby konkurować z większymi firmami musisz działać zupełnie inaczej, jak partyzant, który ma swoje sposoby, aby zniszczyć czołg przeciwnika, pomimo dysponowania mniejszymi zasobami.

Tak samo jest z profesjonalnie wyglądającą, wypasioną stroną internetową. Wcale tego nie potrzebujesz na początku.

Początkowo w zupełności wystarczy Ci prosta, zwyczajna strona internetowa, którą można zrobić w 2 godziny za darmo samodzielnie.

Ja nadal mam takie strony internetowe i nie mam zamiaru tego zmieniać. Sam/sama widzisz jak wygląda moja strona internetowa. No trzeba przyznać szczerze – nie ma fajerwerków.

Moje strony zrobiłem sam, nie wydałem ani złotówki, ale są funkcjonalne i w zupełności wystarczające.

Jak widzisz kolejność działań, gdy rozpoczynasz biznes on-line jest absolutnie kluczowa.

Jeśli rozpoczniesz od niewłaściwych działań, możesz stracić dużo pieniędzy, czasu i energii.

Te pierwsze miesiące i lata są kluczowe dla Twojego małego biznesu. To na samym początku najwięcej firm się zamyka.

W tej początkowej fazie walczysz tak naprawdę o przetrwanie i każdy błąd może kosztować Cię utratę płynności finansowej, a co za tym idzie utratę możliwości dalszego działania.

Najgorsze, że te pierwsze nawet małe porażki bardzo zniechęcają początkujących, internetowych przedsiębiorców do kontynuowania działań.

Mi teraz łatwiej jest przyjąć na klatę jakieś porażki, bo wiem że to tylko przystanki na drodze do moich celów.

Natomiast gdy ktoś dopiero zaczyna, to po prostu może mu brakować wiary w sukces po pierwszych porażkach.

Dlatego warto jednak uczyć się na błędach innych. 🙂

Pozdrawiam serdecznie


Leave a Reply

Your email address will not be published.