W tym artykule powiem Ci jak znaleźć dobrego podwykonawcę, specjalistę, który mogłby pomóc Ci w pewnych zadaniach w Twoim biznesie.

Jak wiadomo przedsiębiorca prędzej czy później musi zacząć delegować różne zadania czy to pracownikom, czy też zewnętrznym firmom lub freelancerom. Jeśli chcesz dowiedzieć się jak ja wyszukuje podwykonawców i jak odróżniam prawdziwych specjalistów od tak zwanych lepciuchów, to zapraszam do oglądania.

Od razu na wstępie zdradzę Ci najlepszy sposób na znajdowanie najlepszych specjalistów. Otóż tym sposobem jest branie podwykonawców, których polecają Twoi znajomi.

Gdy działasz w jakimś biznesie, szybko powinieneś zawiązać różne fajne znajomości z innymi przedsiębiorcami, którzy robią podobne rzeczy do Ciebie.

I nie ma co tutaj bać się zawiązywania znajomości z innymi przedsiębiorcami. Często oni nie będą traktowali Ciebie jak konkurencji, ale jak kogoś kto również może im czasami pomóc.

Takie znajomości są bardzo przydatne i jeśli jeszcze ich nie zawiązałeś, to warto o tym pomyśleć.

Ci ludzie mogą pomóc Ci na 100 różnych sposobów, a jednym z nich jest właśnie wyszukanie podwykonawców.

No bo jeśli Twoi znajomi robią podobne rzeczy co Ty, to mają również podobne problemy i potrzebują podobnych podwykonawców.

Przykładowo jeśli nagrywam filmy na You Tube i moja koleżanka też to robi, no to oboje możemy na pewnym etapie potrzebować człowieka od montażu filmów.

Jeśli ta moja koleżanka przetestowała już kilku montażystów i teraz ma kogoś godnego polecenia, to ja oszczędzam czas, jeśli skorzystam z jej polecenia.

Nie muszę już sam wyszukiwać i testować różnych specjalistów, bo mam gotową osobę godną zaufania.

To jest mój ulubiony sposób. Właściwie wszyscy podwykonawcy, którym teraz zlecam różne zadania są z polecenia od moich znajomych. Ten system sprawdza mi się prawie zawsze.

Oczywiście nie zawsze da się to zrobić. Niekiedy nikt z Twoich znajomych nie ma nikogo godnego polecenia w danym temacie.

Wtedy trzeba znaleźć takiego specjalistę samodzielnie.

W takim wypadku najpierw najlepiej udać się na grupy tematyczne na Facebooku.

Przykładowo potrzebujesz kogoś do stworzenia strony internetowej. W tym celu najpierw znajdź grupę na Facebooku skupiającą osoby zainteresowane tworzeniem stron internetowych.

Możesz dołączyć do takich grup i tam wprost zapytać czy są tu osoby, które chciałyby stworzyć dla Ciebie taką stronę.

Najprawdopodobniej odezwie się tam sporo osób, a pod ich zgłoszeniami bardzo często będą pojawiały się komentarze ich byłych klientów, którzy będą polecali te osoby.

W ten sposób już możesz zrobić pierwszą selekcję i wybrać specjalistę, którego poleca dużo innych osób.

Na tego typu grupach możesz też trafić na osoby, które wykonają dla Ciebie jakąś usługę znacznie poniżej ceny rynkowej.

Oczywiście tego typu oferty wiążą się z pewnym ryzykiem. Osoby, które wyceniają swoje usługi tanio, zazwyczaj albo dopiero się uczą i zaczynają swoją przygodę z daną tematyką albo po prostu są kiepskie.

Tutaj należy uważać, jednak czasami warto dać szansę komuś początkującemu, jeśli nie zależy nam aby wynik był perfekcyjny.

Przykładowo jeśli chcemy zlecić stworzenie kilku grafik do reklam, to być może nie wymagamy aby te grafiki były jakieś niesamowite i bajeranckie.

W takim wypadku możemy zaryzykować współpracę z początkującym grafikiem, ponieważ jego usługi mogą być tańsze o kilkaset lub nawet o kilka tysięcy złotych.

To też nie zawsze jest tak, że za wysoką ceną idzie wysoka jakość. Często spotykam się z osobami, które są bardzo dobre w tym co robią, ale nie mają wystarczająco pewności siebie, aby dobrze wycenić swoją pracę.

Takie osoby mogą być dobre jako podwykonawcy dla początkującego przedsiębiorcy, bo jak wiadomo na początku każdy grosz się liczy.

Jednak tutaj polecam doceniać finansowo takie osoby, gdy tylko pozwoli Ci na to Twoja sytuacja. Czyli warto takim osobom dawać solidne bonusy i podwyżki, w szczególności jeśli współpracujemy z nimi stale.

Nie chciałbym na tym kanale wychowywać kolejnych przedsiębiorców, którzy będą żerowali na słabszych lub będą wyliczali każdą złotówkę.

Polecam naprawdę traktować swoich współpracowników dobrze, z szacunkiem i wynagradzać ich starania, w szczególności gdy oni sami nie doceniają siebie i swojej pracy.

Ok, wróćmy do wyboru naszego podwykonawcy. Skąd mamy wiedzieć że dana osoba jest godna zaufania, jeśli nie polecił nam jej żaden z naszych znajomych?

Pierwszym kryterium jest rozmowa. Najlepiej porozmawiać osobiście lub przez Google meet, jeśli jesteśmy przedsiębiorcą internetowym. 

Nie umawiałbym się wyłącznie poprzez e-maile lub messenger, ponieważ za pomocą komunikacji pisanej nie jesteśmy w stanie poznać lepiej danej osoby.

Gdy rozmawiam z daną osobą poprzez Google meets, obserwuję jej mowę ciała, sposób wypowiedzi, jej ekspresję i pewność siebie.

Nic nie zastąpi takiej rozmowy. To na rozmowie dowiadujemy się z kim mamy do czynienia i czy do siebie pasujemy.

Jednym z najważniejszych kryteriów, którymi się kieruję, gdy dobieram sobie współpracowników jest to czy dobrze rozmawia mi się z daną osobą.

Jest to wskazówka, którą otrzymałem od mojej znajomej przedsiębiorczyni. Właśnie dlatego należy pielęgnować znajomości. Niby taka prosta porada, a dużo zmieniła w moim podejściu do szukania ludzi.

Bo widzisz – co z tego że dana osoba ma najlepsze referencje, super portfolio i lata doświadczenia, skoro źle Wam się rozmawia?

Czy warto męczyć się współpracując ze sobą, jeśli nie ma między Wami porozumienia?

Ja uważam, że nie ponieważ komunikacja jest jedną z podstaw prowadzenia udanego biznesu. Jeśli trudno jest mi komunikować się z moim podwykonawcą, to prędzej czy później pojawią się jakieś problemy.

Oczywiście to nie oznacza, że z każdym mam się przyjaźnić, ani to nie oznacza, że każdy ma być podobny do mnie.

Chodzi tylko o to, aby dało się porozumieć z daną osobą, abyście wzajemnie się rozumieli i właśnie to musisz wybadać na rozmowie.

Kolejną rzeczą, na którą zwracam uwagę jest to czy dany specjalista nie przecenia swoich możliwości i umiejętności.

Ostatnio rozmawiałem z moją inną koleżanką przedsiębiorczynią. Rozmawialiśmy na temat fachowca od reklam, którego jej poleciłem.

Ona ogólnie była pozytywnie zaskoczona po rozmowie z moim specjalistą, jednak miała też pewne wątpliwości, bo fachowiec ten stwierdził, że nie wie czy będzie w stanie uzyskać lepsze wyniki w jej biznesie od dotychczasowych.

Ja od razu powiedziałem jej, że to moim zdaniem wyróżnia prawdziwego specjalistę od żółtodzioba.

Jeśli dany specjalista od samego początku zapewnia Cię, że podwoi Twój biznes albo że napewno zrobi coś co jest realnie bardzo trudne do zrobienia, to prawdopodobnie ta osoba ma jeszcze bardzo mało doświadczenia.

Każdy dobry fachowiec ma za sobą już wiele porażek, które nauczyły go pokory i które nauczyły go, że pomimo jego starań czasami coś może pójść nie tak z przyczyn losowych.

Jest to normalna sprawa i każdy o tym wie.

Dlatego z wielkimi podejrzeniami spoglądam na obietnice osób, które są hurra-optymistyczne i twierdzą, że na pewno osiągną dla mnie niesamowite wyniki.

Tutaj nie można mylić pewności siebie, którą ma dobry fachowiec właśnie z tym hurra-optymizmem.

Wiele osób twierdzi, że prawdziwego eksperta można poznać po tym, że odpowiada na każde pytanie formułką „to zależy”.

No bo jeśli ktoś zjadł zęby w danym temacie, ma szeroką wiedzę w danej niszy, to zazwyczaj jest tak, że rzeczywiście odpowiedź na wiele pytań zależy od różnych czynników i nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na wiele pytań bez głębszego wejścia w temat.

Dlatego mnie osobiście często satysfakcjonują odpowiedzi, które zaczynają się od „to zależy”, „prawdopodobnie”, „być może” lub „zazwyczaj”.

Ja sam często tak mówię moim klientom, no bo rzeczywiście inna, bardziej pewna odpowiedź byłaby zwyczajnym kłamstwem lub w najlepszym wypadku myśleniem życzeniowym.

Bardzo rzadko zdarza mi się wykonywać usługi dla różnych ludzi, ale gdy to robię, to zazwyczaj staram się ostudzić ich zapał i realnie przedstawić sprawę.

Często pytam jakie są ich oczekiwania i jeśli są zbyt duże, od razu na początku daję o tym znać.

Wolę nie-doszacować moich wyników na początku współpracy i później mile zaskoczyć klienta, niż przeszacować i w późniejszym terminie go zawieść.

Skoro ja tak postępuję, to gdy nawiązuję współpracę, zwracam uwagę czy potencjalny podwykonawca ma podobne podejście do mnie. Jeśli tak jest, mogę mieć nadzieję, że dany fachowiec jest warty uwagi.

Kolejną rzeczą, na która zwracam uwagę to konkretne wyniki. Czyli co de facto udało się danej osobie osiągnąć w swojej pracy dotychczas.

Przykładowo obserwowałem swojego czasu kilka osób, które miały bardzo kiepskie wyniki sprzedając swoje produkty poprzez reklamy na Facebooku.

Te osoby poznały mniej więcej menadżer reklam na Facebooku, umiały technicznie takie kampanie reklamowe tworzyć, dlatego postanowiły usługowo prowadzić kampanie reklamowe dla klientów.

No i niestety kończyło się to zazwyczaj dużym rozczarowaniem. Takie osoby nie miały żadnych wyników i dopiero uczyły się na kampaniach własnych klientów.

Dlatego dobrze jest konkretnie zapytać, a jeśli to możliwe sprawdzić jakie wyniki osiągały te osoby dotychczas. Pamiętaj, że jeśli ktoś określa się jako specjalista w danej dziedzinie, to niekoniecznie oznacza, że takim specjalistą jest.

Następna rzecz, którą warto sprawdzić to opinie. I tutaj należy bardzo uważać. Osobiście widziałem sprzedawców, którzy fałszowali opinie, gdy próbowali sprzedawać swoje produkty lub usługi.

Na ich stronach można było znaleźć nieprawdziwe przemiany klientów i przekłamane opinie.

Niestety takie rzeczy są powszechne. Dlatego najlepiej, jeśli opinie o danej usłudze, danej osobie lub produkcie są w formie video lub przynajmniej są zrzutami ekranu z Facebooka, Instagrama lub innych znanych platform. 

Takie opinie są bardziej wiarygodne i najlepiej jeśli jest ich dużo.

Wiadomo, że nawet zrzuty ekranu z Facebooka można bez problemu sfabrykować i podrobić, ale oszuści wyróżniają się tym, że oprócz wątpliwej etyki są również leniwi.

Gdyby byli pracowici to zapracowaliby na prawdziwe opinie. Dlatego zazwyczaj nawet jeśli fałszują opinie, to robią to niechlujnie i mają tych opinii niezbyt dużo. Warto na to zwrócić uwagę.

Dziękuję za uwagę 🙂


Leave a Reply

Your email address will not be published.