W tym wpisie opowiem Ci o wadach handlowego biznesu internetowego.

W poprzednim artykule opowiadałem o zaletach tego typu biznesu, jeśli jeszcze nie czytałeś tego tekstu, to serdecznie zapraszam, znajdziesz go na stronie.

Handlowy biznes internetowy to po prostu handel w internecie. Może on odbywać się przykładowo na Amazonie, Allegro, OLXie, Facebooku. Handlować można niemal wszystkim.

Często handlujący w internecie wykorzystują modele afiliacyjne lub dropshippingowe, aby nie musieć zajmować się wysyłką i magazynowaniem towarów.

Oczywiście nie jest to biznes idealny, bo biznesów idealnych nie ma. Handlowy biznes internetowy ma również swoje wady.

Pierwszą wadą, o której warto wspomnieć jest niski próg wejścia. Dla jednych będzie to wada, a dla innych zaleta, jednak dla mnie jest to raczej negatywny aspekt.

Wejść w model dropshippingowy lub afiliacyjny może niemal każdy z dnia na dzień. Nie potrzebujesz tutaj prawie żadnego wkładu własnego, nie potrzebujesz żadnych specjalistycznych umiejętności.

Po prostu zaczynasz sprzedawać i w międzyczasie uczysz się jak to robić.

Wejść w ten biznes jest bardzo łatwo, dlatego mnóstwo ludzi decyduje się spróbować.

Z tego powodu tworzą oni olbrzymi czerwony ocean na rynku. Ci niedoświadczeni sprzedawcy często starają się mocno konkurować ceną, aby w jakikolwiek sposób coś sprzedać.

To powoduje, że w niektórych niszach marże są strasznie niskie i bardzo ciężko na tym zarobić.

Widać to w szczególności na Allegro, gdzie jest miliony drobnych produktów sprowadzanych z Chin i sprzedawanych przez początkujących.

Dlatego, aby w ogóle mieć szansę na sukces w tego typu biznesie warto znaleźć produkt, którego nie ma nikt inny, który jest wyjątkowy, żeby po prostu nie musieć ciągle konkurować ceną z firmami, które sprzedają ten sam produkt po niższej cenie.

Kolejną wadą handlowego biznesu internetowego może być magazynowanie i wysyłka towarów, jeżeli zdecydujesz się otworzyć e-commerce w modelu tradycyjnym.

W takim modelu najpierw Ty zamawiasz hurtowo produkty do swojego magazynu, a następnie wysyłasz je klientom detalicznym.

Jest z tym mnóstwo roboty, w szczególności gdy zaczynasz się skalować. Z czasem może niezbędnym okazać się zatrudnianie pracowników, którzy stają się kosztem dla Twojej firmy.

Magazynowane towary zajmują sporo miejsca. Początkowo, gdy zaczynasz możesz jakoś sobie poradzić i trzymać towary w domu lub w piwnicy.

Jednak gdy zaczniesz rozszerzać działalność, zauważysz że takie rozwiązanie odpada i będziesz potrzebować po prostu magazynu.

To oczywiście generuje kolejne koszty.

Następną wadą handlu w internecie jest to, że trudno znaleźć produkt, który jest jednocześnie niezbyt rozpowszechniony wśród sprzedawców, jest atrakcyjny dla klienta i możemy na nim dużo zarobić dzięki stosunkowo wysokiej marży.

To jest sztuka wyszukiwanie takich produktów. Często wiąże się to z wieloma godzinami spędzonymi na przeglądaniu ofert chińskich producentów.

A na koniec i tak nie masz pewności, że ludzie będą kupowali dany produkt.

Następnym minusem przy handlowym biznesie internetowym jest to, że nie masz wpływu na jakość produktu.

Oczywiście możesz wymienić produkt, który oferujesz na całkiem inny i tyle, jednak nie zawsze chcesz to zrobić.

Gdy jesteś producentem, możesz poprawić swój produkt, ulepszyć go, masz wpływ na końcowy efekt.

Natomiast jako handlowiec możesz co najwyżej prosić producenta o poprawki, albo całkiem zrezygnować z towaru, który nie spełnia Twoich oczekiwań.

Następną wadą handlu internetowego jest stosunkowo niska marżowość. Oczywiście to zależy od branży i modelu biznesowego, jednak nigdy nie osiągniesz takiej marży w handlu, jak na przykład w usługach.

W szczególności usługi internetowe nie wymagają ponoszenia prawie żadnych kosztów, dlatego większość przychodu idzie do kieszeni usługodawcy.

Natomiast w handlu musisz najpierw zapłacić za towar hurtownikowi lub producentowi, a następnie go sprzedać.

Już na samym początku Twoja marża jest pomniejszona o kwotę, którą zapłaciłeś za towar.

A do tego dochodzą jeszcze inne koszta takie jak: założenie i utrzymanie sklepu, reklama, narzędzia marketingowe i tym podobne.

To wszystko sprawia, że często handlowe biznesy internetowe generują olbrzymie, wielomilionowe przychody, a w kieszeni właściciela firmy pozostają drobne sumy.

Obrót jest duży, natomiast czysty zysk na rękę niewielki.

Oczywiście to nie jest reguła i wszystko zależy od obranej strategii. Wiadomo że ja tutaj dużo uogólniam.

Handel w internecie jest szeroko reklamowany jako bardzo łatwy i przyjemny biznes głównie ze względu na dropshipping.

Moim zdaniem dropshipping jest stanowczo przereklamowany. 

Pamiętam, gdy sam zaczynałem biznes on-line chciałem wejść właśnie w handel dropshippingowy.

Robiłem research, szukałem hurtowni, nawet stworzyłem sklep i połączyłem go z jedną hurtownią, aby sprzedaż odbywała się automatycznie.

Jednak szybko zauważyłem, że niestety marże są śmiesznie niskie. Żeby jakoś przyzwoicie zarabiać musiałbym sprzedawać towary za wiele milionów złotych, aby cokolwiek dla mnie zostawało.

Mało tego, niektóre hurtownie miały te same ceny dla handlowców i dla klientów detalicznych, co skutkowało tym, że nie miałbym żadnych szans, aby z nimi konkurować.

Skoro klient detaliczny może kupić bezpośrednio w hurtowni po cenach takich jak ja, no to jak ja miałbym sprzedać cokolwiek po doliczeniu własnej marży.

Tego typu sytuacje mają miejsce i trzeba na to uważać.

Jeśli już decydujesz się na dropshipping, to koniecznie dobrze zbadaj temat. Czy przypadkiem rynek nie jest już przesycony towarami, które chcesz sprzedawać?

Czy możesz czymkolwiek się wyróżnić? Czy po doliczeniu marży i wydatku na reklamę dasz radę zaproponować klientowi konkurencyjną cenę?

To są pytania, które warto sobie zadać zanim w ogóle zacznie się tego typu działalność.

Ja chciałem sprzedawać akcesoria do szkolenia psów, zabawki dla psów i karmę dla psów. Po zadaniu sobie tych pytań odpuściłem model dropshippingowy i zdecydowałem się na handel klasyczny z wysyłką po mojej stronie.

Znalazłem fajne produkty prosto od producentów, stworzyłem sklep internetowy, sam robiłem opisy produktów, zdjęcia.

Jednak i tak ten sklep nie poszedł mi zbyt dobrze. Marże nadal były bardzo niskie, ja nie umiałem się jeszcze wtedy reklamować, a wysyłka towarów i ogólnie cała logistyka była dla mnie drogą przez mękę.

Wtedy stwierdziłem, że to jednak nie dla mnie i że nie chcę handlować produktami fizycznymi.

Oczywiście to są tylko moje odczucia. Być może Ty odnajdziesz się w handlowym biznesie internetowym i zrobisz tam spektakularne wyniki.

Chciałem Ci tylko przedstawić mój punkt widzenia i ostrzec przed błędami, które początkujący często popełniają.

Ja sam je popełniałem, bo wydawało mi się, że wystarczy zaoferować jakiekolwiek produkty, a ludzie będą chętnie kupować.

Niestety to tak nie wygląda i koniecznie trzeba zaplanować jakąś strategię marketingowo – sprzedażową, żeby czymś wyróżniać się na rynku przepełnionym konkurencją.

Kolejną wadą handlowego biznesu internetowego są olbrzymi konkurenci, którzy dzięki swojej wielkości zjadają niemal cały rynek.

Niestety, gdy chodzi o produkty fizyczne, to istnieje mnóstwo wielkich sklepów internetowych, które zagarniają dla siebie większość klientów.

To jest dokładnie ten sam problem, jak ze stacjonarnymi sklepami spożywczymi.

Zauważ, że większość małych, osiedlowych sklepików już się zamknęła, ponieważ ludzie wolą robić zakupy w Lidlu lub Biedronce.

Mały sklepik nie ma szans z olbrzymią siecią handlową, ponieważ taka sieć ma możliwość negocjowania znacznie niższych cen z dostawcami produktów.

Dlatego w Biedronce i Lidlu jest zawsze najtaniej. Ludzie chcą robić zakupy tam gdzie jest najtaniej i jest największy wybór produktów.

Ponadto klienci wolą duże sklepy, ponieważ są przyzwyczajeni do wygodnej samoobsługi, dzięki której mogą robić zakupy tak jak lubią.

Podobnie jest w handlu internetowym. Niestety wielkie sklepy internetowe mają zawsze niższe ceny od drobnych przedsiębiorców. Mają też większy wybór i często znacznie lepszą obsługę klienta.

Mogą sobie na to pozwolić, ponieważ mają olbrzymie obroty i zatrudniają ludzi, którzy zajmują się wyłącznie optymalizowaniem procesów, obsługą klienta, czy logistyką.

To daje im olbrzymie przewagi konkurencyjne i niestety w wielu niszach mały gracz nie ma żadnych szans, chyba że ma jakieś niepowtarzalne, znacznie lepsze produkty od wielkich sklepów internetowych.

To jest problem, na który warto również zwrócić uwagę, gdy myśli się o wejściu w ten biznes.

Pozdrawiam serdecznie, Emil Nestorowicz.


Leave a Reply

Your email address will not be published.