W tym artykule opowiem Ci o zaletach internetowego biznesu handlowego.

W internecie handluje się na szeroką skalę niemal wszystkim. Wiele osób chcąc rozpocząć biznes on-line decyduje się właśnie na handel. Dzisiaj opowiem o zaletach tego typu biznesu.

Handlować w internecie można na różne sposoby, na przykład można stworzyć własny sklep internetowy, można działać w modelu dropshippingowym, można handlować na Allegro, na Amazonie, na OLXie, a nawet na Facebooku.

Można też na przykład w internecie zdobywać kontakty, a samą sprzedaż przeprowadzać poprzez rozmowę telefoniczną.

Tych rozwiązań jest sporo.

Handel wydaje się prostym biznesem. Wystarczy kupić coś taniej, a następnie sprzedać to drożej. Model ten funkcjonuje od tysiącleci, a teraz w dobie nowoczesności w dużej mierze przeniósł się do internetu.

Początkujący często wybierają biznes handlowy w internecie, ponieważ wydaje się, że w tym modelu biznesowym nie są wymagane jakieś specjalne umiejętności.

Właściwie każdy może zacząć handlować w internecie. Oczywiście też trzeba się wielu rzeczy nauczyć, jednak zdaje się że tej nauki jest znacznie mniej, niż w internetowym biznesie usługowym lub produkcyjnym.

Wiadomo, gdy chcesz handlować, właściwie najważniejszą rzeczą, której musisz się nauczyć jest sprzedaż.

W usługach oprócz sprzedaży musisz mieć też specjalistyczne umiejętności, które pozwolą Ci świadczyć te usługi Twoim klientom.

W produkcji, przykładowo gdy tworzysz od zera e-booka, kurs lub aplikację, również są potrzebne dodatkowe umiejętności. Musisz mieć przykładowo wiedzę, którą przekażesz w poradniku lub musisz umieć stworzyć aplikację.

Oprócz tego oczywiście również musisz umieć sprzedawać. Ta umiejętność jest niezbędna w każdym rodzaju biznesu.

Zaletą biznesu handlowego jest to, że początkująca osoba może szybko nauczyć się sprzedaży i to właściwie jej wystarczy, aby rozpocząć.

Często nie trzeba nawet mieć własnych produktów, ani sklepu. Wiele firm chętnie podzieli się procentem z zysku, jeśli przyprowadzisz do nich zdecydowanego klienta.

Na tym mniej więcej polega biznes afiliacyjny. Ty po prostu sprzedajesz klientowi jakiś towar i masz z tego procent.

Jest to biznes, który właściwie składa się z czystej sprzedaży. Nic więcej Cię nie obchodzi.

No i to jest kolejna zaleta internetowego biznesu handlowego. Otóż w internecie jest mnóstwo rozwiązań, które pozwolą Ci handlować bez posiadania towarów, bez prowadzenia wysyłki, bez magazynów, pracowników i bez wkładu własnego.

Nie trzeba mieć prawie żadnego kapitału początkowego, aby zacząć działać w handlu internetowym. Dropshipping i afiliacja to modele biznesowe, które pozwalają właśnie początkującym łatwo wejść w ten biznes.

Kolejną zaletą takiego biznesu jest możliwość bardzo szybkiego wystartowania.

Gdy chcesz świadczyć jakieś usługi, to będziesz potrzebował czasu, aby nauczyć się fachu.

Gdy zechcesz wejść w produkcyjny biznes internetowy, no to oczywiście znowu potrzebujesz więcej czasu, aby stworzyć swój produkt i go dopracować.

Natomiast przy handlowym biznesie on-line możesz bardzo szybko znaleźć coś co zechcesz sprzedawać i po prostu zacząć to sprzedawać.

Jasne, że nadal to jest działalność gospodarcza i nie ma co liczyć, że zrobisz to z dnia na dzień. Jednak w moim odczuciu najszybciej można zacząć biznes handlowy w internecie.

Następna zaleta handlu, to możliwość wejścia niemal w każdą niszę praktycznie od razu gdy się zaczyna.

Inaczej jest w usługach i produkcji.

Nie oszukujmy się, aby świadczyć jakieś usługi musisz mieć pewne umiejętności, albo je zdobyć. Niektóre umiejętności trudno jest zdobyć szybko i może się okazać, że najbardziej intratne nisze są obsadzone wyłącznie osobami, które mają olbrzymie doświadczenie.

Niestety wtedy nie możesz wejść w taką niszę, bo zwyczajnie nie masz wystarczających umiejętności.

Też jest tak, że mogą być bardzo fajne, ciekawe nisze w usługach, jednak Ty nie chciałbyś po prostu świadczyć takich usług. Przykładowo – może pisanie tekstów byłoby świetnym biznesem, jednak Ty nie wejdziesz w ten biznes, ponieważ po prostu nie cierpisz pisać.

Albo możesz też nie mieć predyspozycji do świadczenia danej usługi, więc nie możesz w nią wejść.

Podobnie jest w produkcji. Nie wejdziesz od razu w każdą niszę, w niektóre nie wejdziesz nigdy, choćbyś się bardzo starał.

Jeśli chciałbyś wyprodukować przykładowo drugiego bitcoina, to może być to zadanie arcytrudne, a może nawet niemożliwe.

Tak samo wyprodukowanie jakichś aplikacji, może być bardzo trudne.

Jeśli zechciałbyś produkować jakieś rzeczy fizyczne i sprzedawać je w internecie, to tutaj może być jeszcze trudniej.

Trzeba umieć zrobić materac, jeśli chce się go produkować i sprzedawać. Trzeba mieć maszyny, miejsce, pracowników, logistykę itd. itd.

Dlatego nie wejdziesz zbyt szybko w niektóre nisze w biznesie produkcyjnym lub usługowym.

Inaczej jest z internetowym biznesem handlowym. Tutaj masz niemal dowolność, w którą niszę chcesz wejść.

Możesz sprzedawać skarpety, telewizory, aplikacje, książki, meble, kursy on-line.

Możesz praktycznie od razu wejść w każdą z tych nisz, ponieważ Ty nie musisz sam produkować tych produktów, ani świadczyć żadnych usług.

Wystarczy, że poznasz dobrze produkt, który chcesz sprzedawać, dogadasz się z producentem lub dystrybutorem, stworzysz ofertę i możesz działać.

Dzięki temu możesz wejść w bardzo ciekawe i być może bardzo dochodowe nisze, do których nie miałbyś dostępu próbując samemu zająć się produkcją, czy świadczeniem usług.

Przykładowo moja znajoma przedsiębiorczyni ostatnio zaczęła taki bardzo ciekawy i zyskowny, handlowy biznes internetowy.

Dogadała się ona z pewną firmą, która produkuje specjalistyczny sprzęt medyczny, że będzie sprzedawała ich produkt w zamian za prowizję.

Ona nie musi zajmować się wysyłką, ani niczym, ma po prostu znaleźć na to klienta. Gdy klient zamówi produkt, ona wysyła do tej firmy dane do wysyłki i tyle. 

Ten konkretny produkt kosztuje 10 000 zł, a moja koleżanka ma z tego 3000 zł prowizji.

Czyli zobacz – wystarczy że sprzeda 2 takie produkty miesięcznie i ma normalną, całkiem przyzwoitą pensję.

A sufitu nie ma i może skalować się bardzo mocno bez angażowania pracowników, bez magazynów i bez maszyn.

No i to jest kolejna zaleta handlowego biznesu internetowego. W większości przypadków możesz bardzo łatwo się skalować.

Do skali potrzebujesz tylko sprzedawać coraz więcej. Gdy działasz w modelu afiliacyjnym, dropshippingowym lub innym prowizyjnym, to kompletnie nie obchodzi Cię nic poza sprzedażą.

To pozwala bardzo łatwo skalować swoją działalność i szybko zwiększać przychody, ponieważ w takim modelu bardzo długo nie będziesz potrzebował dodatkowych pracowników.

Nie potrzebujesz też magazynów i biur, dlatego znacznie szybciej można wyskalować taki biznes, niż innego rodzaju biznesy.

Następną zaletą handlowego biznesu internetowego są stosunkowo niewielkie koszty prowadzenia takiej działalności.

W tym modelu przez bardzo długi czas nie potrzebujesz dodatkowych pracowników, którzy są największym kosztem w firmie.

Oczywiście to zależy od modelu, który wybierzesz. Jeśli chcesz mieć własne magazyny i wysyłkę realizować samodzielnie, to być może będziesz musiał zatrudniać ludzi, a wtedy koszty wzrosną. 

Jednak w biznesach, o których już wspomniałem wcześniej, czyli w afiliacji i w dropshippingu, nie masz tego typu problemów, bo wszystko załatwia za Ciebie hurtownia lub sam producent.

Kolejna zaleta handlowego biznesu internetowego to mniejsza odpowiedzialność.

Oczywiście, pamiętaj że ja uogólniam i wszystko o czym opowiadam to jednak moje subiektywne zdanie.

Po prostu uważam, że w handlu odpowiedzialność jest odrobinę niższa w porównaniu do usług lub do produkcji.

Zobacz – jeśli ja jestem producentem, to biorę 100% odpowiedzialności za produkt, który stworzyłem.

Jeśli coś się psuje, to na mnie spoczywa odpowiedzialność, aby to naprawić.

Gdy klienci są niezadowoleni z produktu, to jest jednak moja wina.

W usługach jest podobnie. Gdy ja wykonałem jakieś zlecenie dla klienta, no to oczywiście ja biorę za to całkowitą odpowiedzialność.

Na mnie spoczywa obowiązek dowiezienia wyniku, którego oczekiwał klient.

Natomiast w handlu jest troszkę inaczej.

Ty jednak nie sprzedajesz swoich produktów w tym modelu biznesowym, więc w razie problemów zawsze możesz powiedzieć, że to nie Twoja wina. 

Oczywiście i tak w razie gdyby klient był niezadowolony, musisz obsługiwać zwroty, przepraszać za jakieś niedociągnięcia i tak dalej.

Natomiast oprócz zwrotu nie interesuje Cię nic więcej. Nie musisz ulepszać systemu produkcji, nie musisz tworzyć lepszego produktu.

Ty jesteś handlowcem, więc jeśli jakiś produkt nie pasuje klientom, to po prostu zmieniasz produkt całkiem albo zmieniasz producenta, który być może robi lepsze produkty.

Nie przejmujesz się, że coś jest nie tak z Twoim produktem, ponieważ firma handlowa jest bardzo elastyczna. Możesz szybko wymienić produkt, którym handlujesz na inny.

Gdybyś był producentem trafnego towaru, to odpowiedzialność jest większa. Być może Twoja firma produkcyjna stałaby niemal w całości na tym jednym produkcie. 

Wtedy masz duże ciśnienie, aby szybko poprawić swój produkt. Nie możesz tak po prostu z dnia na dzień zacząć produkować czegoś innego. To nie takie proste.

Pozdrawiam serdecznie, Emil Nestorowicz.


Leave a Reply

Your email address will not be published.