W tym artykule dam Ci sześć sposobów na to, aby zweryfikować swój pomysł na biznes, czyli powiem jak bardzo łatwo zrobić badanie rynku.

Badanie rynku to temat, który wydaje się skomplikowany, a tak naprawdę wcale taki nie jest. Jednocześnie, aby mieć jakiekolwiek szansę na sukces rozpoczynając biznes, należy takie badanie rynku zrobić.

Dobra, załóżmy że masz jakiś pomysł na produkt lub usługę i zastanawiasz się czy jest sens rozpoczynać biznes w danym temacie.

No i teraz tak – najprostszą rzeczą, jaką możesz zrobić jest poszukanie swojej potencjalnej konkurencji. 

Czyli po prostu sprawdzasz czy ktoś inny sprzedaje już coś podobnego.

Istnienie konkurencji wbrew pozorom jest zazwyczaj dobrym sygnałem. Jeśli ktoś sprzedaje już coś podobnego i jego firma działa, no to jest spore prawdopodobieństwo, że na tym rynku są pieniądze.

To może oznaczać, że spokojnie będziesz w stanie odkroić kawałeczek tego tortu dla siebie.

Oczywiście tutaj też trzeba podejść do tematu rozsądnie. Czasami nie warto wchodzić w niszę, gdzie konkurencja jest olbrzymia.

Taki rynek nazywamy czerwonym oceanym. Czerwony, czyli krwawy, bo firmy walcząc ze sobą w danej niszy wykrwawiają się na śmierć.

Dlatego już od samego początku dobrze jest się zastanowić – czym mogę się wyróżnić na tle innych firm, nawet jeśli wejdę w mocno obleganą niszę.

Jeśli znajdę coś co da mi silną przewagę nad konkurentami, to stworzę dla siebie błękitny ocean w danej niszy.

Tak czy inaczej, dla początkującego przedsiębiorcy znacznie bezpieczniej jest wejść w niszę, gdzie jest już jakaś konkurencja.

Wchodzenie w nisze, w których nikt jeszcze nie działa, czy próba stworzenia nowej niszy jest bardzo ryzykowne.

W takim wypadku nie masz pojęcia, czy w ogóle Twój pomysł spodoba się ludziom, czy Twoje produkty lub usługi są ludziom potrzebne.

To oczywiście nie oznacza, że jest to działanie całkiem skazane na porażkę. Być może Twój pomysł jest świetny i zwyczajnie wypełnisz jakąś lukę rynkową.

Jednak mówiąc szczerze prawdopodobieństwo na spektakularny sukces jest niewielkie.

Tak jak wspominałem znacznie bezpieczniej jest zacząć od produktów lub usług, które już się sprzedają.

Aby znaleźć swoją potencjalną konkurencję najłatwiej jest przeszukać popularne platformy sprzedażowe takie jak Allegro, Amazon lub eBay.

Drugim sposobem na zbadanie rynku jest po prostu sprzedaż. Nic nie da Ci pewniejszych informacji od żywego rynku.

Dopiero, gdy pokażesz swoją ofertę ludziom, oni powiedzą Ci co o niej myślą.

Jest to swojego rodzaju kapitalistyczne głosowanie, w tym wypadku ludzie głosują swoimi pieniędzmi.

Jeśli oni są chętni, aby wydać na Twój produkt lub usługę swoje ciężko zarobione pieniądze, to oznacza że masz spore szanse na sukces.

Nie ma lepszego badania rynku. Jednak oczywiście tego typu badanie rynku rodzi pewne komplikacje.

Aby coś sprzedać, no to trzeba to zaoferować i mieć. Tak przynajmniej wydaje się z pozoru, na pierwszy rzut oka.

Są na to jednak trochę inne sposoby. Można przykładowo stworzyć tylko krótką ofertę, włączyć reklamy i sprawdzić ile osób kliknęło w przycisk „kup teraz”.

Po kliknięciu w przycisk możemy wyświetlić potencjalnemu klientowi informację, że „tymczasowo produkt nie jest dostępny”.

Czyli my nie dostarczymy mu jeszcze ani produktu, ani usługi, ale zmierzymy sobie ile osób klika w przycisk zakupowy. To już da nam sporo informacji – czy w ogóle są osoby chętne przejść do koszyka zakupowego.

Oczywiście tym sposobem nie dowiemy się od klientów co uważają w ogóle o naszym produkcie lub o usłudze.

Dlatego trzecim sposobem na zbadanie rynku jest znalezienie beta testerów.

Czyli szukamy osoby, które są potencjalnie zainteresowane naszą ofertą i dajemy im nasz produkt lub usługę za darmo, ewentualnie za jakieś mniejsze pieniądze.

Jednocześnie umawiamy się z nimi, że później dadzą nam szczerze znać co im się podobało, a co im się nie podobało i czy w ogóle byliby w stanie zapłacić za to standardową cenę.

Tutaj wiadomo, że nie zawsze oni powiedzą nam całkowicie prawdę, ale dobrze jest ich naciskać, aby jednak byli z nami szczerzy.

Jeśli produkt lub usługa będzie dla nich wartościowa możemy też poprosić ich o pierwsze opinie. 

Czyli prosimy ich, aby nagrali krótki filmik z opinią lub żeby po prostu napisali swoją opinię przykładowo pod postem na Facebooku albo na naszej stronie internetowej.

Czwarty sposób na badanie rynku to sprawdzenie zainteresowania danym tematem.

Czyli nawet jeśli nikt jeszcze nie sprzedaje podobnych produktów lub usług, które planujemy, to być może są już społeczności, które interesują się daną tematyką.

Najłatwiej takie społeczności znaleźć na platformach społecznościowych takich jak Facebook, You Tube, Tik Tok czy pinterest.

Jeśli w danej niszy są ludzie, którzy zbierają się w grupach tematycznych na Facebooku albo są widzowie, którzy oglądają filmy, to być może oni tylko czekają na Twój produkt.

Można od razu wykorzystać takie miejsca, aby za pomocą postów lub komentarzy po prostu zapytać daną społeczność, co myśli o naszym pomyśle.

Ci ludzie często chętnie podzielą się swoją opinią i będzie to dla nas kolejna informacja.

Piąty sposób na badanie rynku, to sprawdzenie tematu za granicą. Najłatwiej jest oczywiście po prostu poszperać na zagranicznych stronach internetowych.

Czasami zdarza się tak, że w Polsce jeszcze nie mamy jakiejś usługi lub produktu, a w innych krajach już to jest i to będzie dla nas znak, że możemy być pionierami na Polskim rynku.

Wiele tematów najpierw pojawia się przykładowo w Stanach Zjednoczonych, a dopiero potem w innych krajach.

Uważny obserwator może zauważyć kolejne trendy i może wykorzystać swoją szansę, aby wprowadzić dany produkt lub usługę również w Polsce.

To pozwala zdobyć tymczasową przewagę konkurencyjną i stworzyć sobie błękitny ocean na naszym rodzimym rynku.

Szustym sposobem na badanie rynku jest po prostu rozmowa z potencjalnymi klientami.

Znajdź ludzi, którzy mogą być zainteresowani Twoją ofertą i zwyczajnie z nimi porozmawiaj. Możesz rozmawiać z nimi na Facebooku, ale najlepiej jest rozmawiać na żywo lub przez telefon.

Wtedy oni powiedzą Ci znacznie więcej.

Ludzie chętnie opowiadają o swoich problemach, potrzebach i celach, które chcą osiągnąć.

Trzeba im po prostu nie przeszkadzać, uważanie słuchać i zadawać odpowiednie pytania.

Wiadomo, że celem każdego produktu czy usługi jest rozwiązywanie ludzkich problemów, pomoc w osiąganiu celów lub zaspokajanie potrzeb.

Ludzie sami Ci powiedzą jakie mają trudności, z czym mierzą się w danym temacie, co chcieliby mieć, jak wyobrażają sobie siebie w jakichś sytuacjach związanych z tematem.

To wszystko dla Ciebie bezcenne informacje, które nie tylko będą pomocne przy walidacji Twoich pomysłów, ale również dzięki tym informacjom będziesz w stanie ulepszyć swój produkt lub usługę.

Pamiętaj, że badając rynek nie powinieneś skupiać się wyłącznie na tym czy w ogóle produkt lub usługa mają szansę się sprzedawać.

Podczas badania rynku zauważaj i zapisuj jakie strategie sprzedaży i marketingu stosuje Twoja potencjalna konkurencja.

Mogą to być dla Ciebie bardzo wartościowe informacje.

Wiadomka, że nie wystarczy zainteresowanie potencjalnych klientów. Ludzie często powiedzą Ci, że chętnie coś kupią, ale jeśli nie będziesz umiał im tego sprzedać, to tak naprawdę oni tego od Ciebie nie kupią.

Dlatego produkt lub usługa to tylko jeden z elementów biznesu.

Równie ważnym elementem jest sprzedaż i marketing. Czyli musisz wiedzieć jak najlepiej byłoby sprzedawać Twój konkretny produkt lub usługę.

To nie jest tak, że wszystko sprzedaje się tak samo. Zupełnie inaczej należy podejść do sprzedaży poradnika, a zupełnie inaczej do sprzedaży wanny.

Inaczej sprzedaje się produkty fizyczne, inaczej produkty cyfrowe, a jeszcze inaczej usługi.

Oczywiście zawsze są tutaj elementy wspólne, jednak są też drobne różnice, które mogą mieć wielki wpływ na końcowy efekt.

Dlatego badając rynek już opracowuj w głowie, a nawet na papierze, swoją przyszłą strategię marketingowo – sprzedażową.

Od razu myśl o tym jak będziesz chciał sprzedawać. Zastanów się też, czy dasz radę swój biznes wyskalować, a jeśli tak to w jaki sposób to zrobisz.

No i bardzo ważna sprawa to, czy Ty w ogóle jesteś zainteresowany danym tematem.

Czasami jest tak, że dana osoba wymyśli sobie jakiś pomysł na biznes, bo po prostu zauważy jakąś nisze na rynku.

Z badania rynku wychodzi, że nisza rzeczywiście jest obiecująca i można na niej zarobić dużo pieniędzy.

Ale okazuje się, że dla tego przedsiębiorcy dany temat jest strasznie nudny i w ogóle go nie pasjonuje.

Moim zdaniem w takim wypadku nie warto w to iść.

Widzisz – biznes nie służy wyłącznie do zarabiania pieniędzy. Biznes to będzie olbrzymia część Twojego życia, dlatego zaplanuj go tak, aby prowadzenie tego biznesu nie było dla Ciebie codziennie karą.

Ja nie twierdzę, że musisz być jakimś olbrzymim pasjonatem. Czasami nie jest to konieczne.

Jednak z pewnością nie możesz się męczyć ze swoją działalnością i robić czegoś wbrew sobie.

Mało kto o tym wspomina, ale dopasowanie biznesu do danego przedsiębiorcy jest arcy-ważne.

Jeśli lubisz to co robisz, długoterminowo masz znacznie większe szanse na sukces.

Bez sensu jest męczyć się w biznesie, którego nie lubisz. Możesz mi wierzyć, że pieniądze Ci tego nie wynagrodzą.

Oczywiście to też jest tak, że dla niektórych osób samo prowadzenie biznesu jest ekscytujące i dla nich wszystko jedno jest co sprzedają.

Mogą to być rękawiczki, szklanki, książki, usługi mycia okien, czy hurtowe ilości mydła.

Dla tych osób ciekawe są elementy biznesu takie jak: sprzedaż, marketing, tworzenie procesów i procedur, zatrudnianie ludzi, delegowanie zadań i tak dalej.

Jeśli jesteś taką osobą, to być może będzie Ci wszystko jedno co sprzedajesz.

Jednak tak czy inaczej zwróć uwagę na to, czy biznes, który planujesz będzie współgrał z Tobą i będzie dawał Ci satysfakcję.

Pozdrawiam serdecznie 🙂


Leave a Reply

Your email address will not be published.